Ziua Mondială a comemorării victimelor traficului rutier

Suport informativ
către desfășurarea Ziua Mondială a comemorării victimelor traficului rutier
– 15 noiembrie 2020
Ziua Mondială a comemorării victimelor traficului rutier se marchează anual în a treia zi de duminică, începând cu a. 1993 la inițiativa unei organizație de caritate din Marea Britanie pentru victimele traficului rutier și mai târziu - la 26 octombrie 2005, Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite a adoptat rezoluția 60/5 prin care solicita ca a treia duminică din noiembrie să fie recunoscută ca o zi anuală de comemorare a victimelor traficului rutier.
Ziua Mondială a comemorării victimelor traficului rutier oferă o oportunitate anuală de a crește gradul de conștientizare a impactului accidentelor rutiere asupra sănătății și vieții oamenilor și să sublinieze necesitatea inițierii și promovării eforturilor de control al acestei probleme importante.
Traumatismul rutier ucide mai mulți copii și tineri cu vârsta 5-14 ani, decât orice altă cauză și este a doua cauză principală de deces pentru cei cu vârsta de 15 - 29 ani. Fiecare deces este doar vârful aisbergului, cu milioane de oameni în plus care suferă răni non-fatale de diferite gravități, multe cu consecințe pe tot parcursul vieții.
În regiunea europeană la fiecare 6 minute cineva moare din cauza unui accident rutier. Peste 200 de persoane zilnic și 80 mii de persoane anual sunt victime a accidentelor de trafic.
În Republica Moldova, potrivit datelor Inspectoratului General al Poliției pe parcursul a nouă luni ale anului curent s-au înregistrat 1419 accidente în traficul rutier, în rezultatul cărora 168 persoane au decedat, iar altele 1609 au fost traumatizate.
Datele generalizate la nivel național cu referire la „cauzele producerii accidentelor rutiere”, ne arată că „Viteza neadecvată condițiilor rutiere” rămâne principala cauză care a dus la decesul a 78 persoane și traumatizarea altor 510. Tot odată ca cauză „Starea de ebrietate” la volan a înregistrat o creștere neînsemnată la numărul de accidente și a persoanelor traumatizate, 144 persoane, iar decesul s-a redus cu -62,5%, sau 12 decese comparativ cu 32 în anul 2019.
Vârsta victimelor care au avut de suferit ca urmare a producerii accidentelor, s-a constatat că din 1777 (decedați+traumatizați) înregistrați sunt:
• victime traumatizate ușor – 1095;
• victime traumatizate grav – 514;
• decedați – 168. Urmare a analizei desfășurate a numărului total de persoane decedate, s-a constatat că 44,6 % sau 75 persoane din numărul total, sunt persoane cu vârstă cuprinsă între 31 – 64 ani, 29 persoane decedate au avut vârsta de peste 65 ani (17,2%).
Tema pentru Ziua Mondială a comemorării victimelor traficului rutier în 2020 este „Primii respondenți”, recunoscând bărbații și femeile altruiste care salvează, îngrijesc și susțin victimele accidentelor rutiere.
La 13 noiembrie, Biroul regional al Organizației Mondiale a Sănătății pentru Europa va organiza o comemorare online pentru victimele traumatismelor rutiere. Victimele vor împărtăși în propriile lor cuvinte impactul oribil pe care l-a avut accidentul rutier asupra lor și mesajele pe care le au atât pentru factorii de decizie, cât și pentru populație: fie șoferi sau pietoni.
Ca recunoaștere a semnificației sale pentru sănătatea publică și dezvoltarea internațională, siguranța rutieră este o țintă cheie în cadrul Obiectivelor de dezvoltare durabilă (ODD), cu o reducere 50% a numărului de decese cauzate de traficul rutier, prevăzut până în 2030.
Obiectivele Zilei Mondiale a comemorării victimelor traficului rutier 2020 sunt de a oferi o platformă pentru victimele traficului rutier și familiile acestora pentru:
· amintirea de toți oamenii uciși și răniți grav pe drumuri;
· recunoașterea activității cruciale a serviciilor de urgență;
· atragerea atenției asupra răspunsului legal la decese și vătămări rutiere culpabile;
· pledarea pentru un sprijin mai bun pentru victimele traficului rutier și familiile victimelor;
· promovarea de acțiuni bazate pe dovezi pentru a preveni și a opri viitoarele decese și răni din traficul rutier.
Mesajele cheie:
ü Coliziunile rutiere ucid și rănesc milioane de oameni în fiecare an
Cu peste 1,2 milioane de oameni uciși în fiecare an, accidentele rutiere sunt principala cauză de deces. Peste 3400 de bărbați, femei și copii sunt uciși în fiecare zi pe drumurile lumii în timp ce merg pe jos, cu bicicleta sau la volan. Alte 20-50 de milioane alții sunt răniți în fiecare an. Numărul total al morților este uluitor. Tragedia este înrăutățită, deoarece sunt în principal uciși cei tineri și sănătoși, cei aflați în vârstă aptă de muncă, care își susțin familiile.
ü Pot fi prevenite decesele și rănile din trafic
Accidentele rutiere sunt previzibile și astfel pot fi prevenite. Multe țări au realizat reduceri accentuate ale numărului de accidente și victime prin punerea în aplicare a unor măsuri eficiente. Bunele practici dintr-o țară pot fi adoptate sau adaptate pentru o altă țară. Traumele rutiere cauzează costuri enorme pentru
indivizi, familii și societate. În timp ce decesele cauzate de traficul rutier sunt numărate în anul în care apar, o familie rămâne îndurerată pentru totdeauna. Persoanele îndurerate nu sunt numărate sau incluse în miliarde de drumuri, depășind cuantumul total al asistenței pentru dezvoltare primite de aceste țări. Efectul asupra serviciilor de urgență, a cărui activitate implică confruntarea cu consecințele accidentelor zilnice, este, de asemenea, profundă. Rănile din trafic rutier lasă în urmă familii și comunități ruinate. Mulți alții rămân profund afectați de pierderea unui prieten, coleg, vecin sau membru al comunității. În plus față de impactul acut asupra familiilor, costul pentru țările din întreaga lume este de aproximativ 518 miliarde USD în fiecare an.
ü Acordarea de asistență și îngrijire victimelor rănite și familiilor îndurerate ar trebui să fie o parte integrantă a răspunsului după accident
La fel ca în cazul oricărei alte boli, prevenirea nu poate fi unicul obiectiv. Acțiunile atenuante trebuie incluse în orice strategie. Serviciile pentru victime, cum ar fi accesul la informații relevante, asistență cu probleme juridice, terapii fizice, consiliere, furnizarea de scaune cu rotile sau alte dispozitive de reabilitare și asistență medicală trebuie să fie planificate și furnizate de guvern, agenții neguvernamentale sau sectorul privat.
ü Un angajament politic puternic este esențial pentru abordarea crizei globale a siguranței rutiere
Îmbunătățirea siguranței rutiere nu se întâmplă doar. Este nevoie de angajament politic sub formă de legi, strategii, politici și programe eficiente și finanțare adecvată pentru punerea lor în aplicare. Guvernele au datoria de a aborda urgent această problemă majoră de sănătate publică și dezvoltare.
Pe lângă suferința umană cauzată de rănile din traficul rutier, acestea suportă, de asemenea, o povară economică grea asupra victimelor și a familiilor lor, atât prin costuri de tratament pentru răniți, cât și prin pierderea productivității cu dizabilități. În general, accidentele rutiere au un impact grav asupra economiilor naționale, costând țările 3% din produsul intern brut anual.
Cine este în pericol?
Statut socio-economic
Peste 90% din decesele cauzate de trafic au loc pe drumuri în țările cu venituri mici și medii. Ratele de deces ale accidentelor rutiere sunt cele mai ridicate în regiunea africană. Chiar și în țările cu venituri ridicate, persoanele din medii socio-economice mai scăzute sunt mai susceptibile de a fi implicate în accidente de trafic rutier.
Vârstă
Vătămările rutiere sunt principala cauză de deces la copii și adulți tineri cu vârsta cuprinsă între 5 și 29 de ani.
Sex
Încă de la o vârstă fragedă, bărbații sunt mai predispuși să fie implicați în accidente de trafic rutier decât femeile. Aproximativ trei sferturi (73%) din totalul
deceselor provocate de traficul rutier apar în rândul bărbaților tineri cu vârsta sub 25 de ani, care sunt de aproape 3 ori mai susceptibili de a fi uciși într-un accident rutier decât femeile tinere.
Factori ce condiționează creșterea riscului accidentelor rutiere:
Accelerarea vitezei
O creștere a vitezei medii este direct legată atât de probabilitatea producerii unui accident, cât și de gravitatea consecințelor acestuia. De exemplu, fiecare creștere de 1% a vitezei medii produce o creștere de 4% a riscului de accident fatal. În cazul riscului grav de accidente riscul de deces pentru pietonii afectați de fronturile auto crește rapid (de 4,5 ori de la 50 km / h la 65 km / h). În cazul impacturilor laterale de la mașină la mașină, riscul de deces pentru ocupanții mașinii este de 85% la 65 km / h.
Conducerea sub influența alcoolului și a altor substanțe psihoactive
Conducerea sub influența alcoolului și a oricărei substanțe sau droguri psihoactive crește riscul unui accident care duce la moarte sau traume grave. În cazul conducerii sub influența alcoolului, riscul unui accident rutier începe la niveluri scăzute ale concentrației de alcool din sânge și crește semnificativ atunci când concentrația de alcool din sânge al șoferului este ≥ 0,04 g / dl.
Neutilizarea căștilor de motocicletă, centurilor de siguranță și scaunelor pentru copii
Utilizarea corectă a căștii poate duce la o reducere de 42% a riscului de rănire letală și la o reducere de 69% a riscului de traumă a capului. Purtarea centurii de siguranță reduce riscul de deces în rândul șoferilor și ocupanților scaunelor din față cu 45 - 50%, iar riscul de deces și răniri grave în rândul ocupanților scaunelor din spate cu 25%. Utilizarea sistemelor de siguranță pentru copii poate duce la o reducere cu 60% a deceselor.
Conducere neatentă
Există multe tipuri de distrageri care pot duce la condusul afectat. Distragerea atenției cauzată de telefoanele mobile reprezintă o preocupare tot mai mare pentru siguranța rutieră. Șoferii care folosesc telefoane mobile au aproximativ de 4 ori mai multe șanse de a fi implicați într-un accident decât șoferii care nu folosesc un telefon mobil. Utilizarea unui telefon în timpul conducerii încetinește timpul de reacție (în special timpul de reacție la frânare, dar și reacția la semnalele de circulație) și face dificilă păstrarea pe banda corectă și păstrarea distanțelor următoare corecte.
Infrastructură rutieră nesigură
Proiectarea drumurilor poate avea un impact considerabil asupra siguranței acestora. În mod ideal, drumurile ar trebui proiectate ținând cont de siguranța
tuturor utilizatorilor drumului. Acest lucru ar însemna asigurarea că există facilități adecvate pentru pietoni, bicicliști și motocicliști. Măsuri precum poteci, benzi pentru ciclism, puncte de trecere sigure și alte măsuri de calmare a traficului pot fi esențiale pentru reducerea riscului de rănire în rândul acestor utilizatori ai drumului.
Vehicule nesigure
Vehiculele sigure joacă un rol critic în evitarea accidentelor și reducerea probabilității de rănire gravă. Există o serie de reglementări ONU privind siguranța vehiculelor care, dacă ar fi aplicate standardelor de producție și producție ale țărilor, ar putea salva multe vieți. Acestea includ obligarea producătorilor de vehicule să respecte reglementările privind impactul frontal și lateral, să includă controlul electronic al stabilității (pentru a preveni supra-direcția) și să se asigure că airbăgurile și centurile de siguranță sunt montate în toate vehiculele. Fără aceste standarde de bază, riscul de rănire în trafic - atât pentru cei din vehicul, cât și pentru cei din afara acestuia - este considerabil crescut.
Îngrijire inadecvată după accident
Întârzierile în detectarea și acordarea îngrijirii celor implicați într-un accident rutier sporesc gravitatea rănilor. Îngrijirea rănilor după ce a avut loc accidentul este extrem de sensibilă la timp: întârzierile de minute pot face diferența între viață și moarte. Îmbunătățirea îngrijirii post-accident necesită asigurarea accesului la îngrijirea pre-spitalicească în timp util și îmbunătățirea calității atât a îngrijirii pre-spitalicești, cât și a celei spitalicești, cum ar fi prin intermediul unor programe de formare de specialitate.
Aplicarea inadecvată a legislației rutiere
În cazul în care nu se aplică legile de circulație cu privire la condusul sub influența alcoolului, purtarea centurii de siguranță, limitele de viteză, căștile și sistemele de siguranță pentru copii, acestea nu pot duce la reducerea preconizată a deceselor și accidentelor din traficul rutier legate de comportamente specifice. Astfel, dacă legile traficului nu sunt puse în aplicare sau sunt percepute ca nepuse în aplicare, este probabil ca acestea să nu fie respectate și, prin urmare, vor avea foarte puține șanse să influențeze comportamentul.
Aplicarea eficientă include stabilirea, actualizarea regulată și aplicarea legilor la nivel național, municipal și local care abordează factorii de risc pentru traficul rutier.
ADS